Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Welke verschillende boilertypen bestaan er precies?

Itho Daalderop levert drie type boilers: Elektroboilers, Smartboilers & Green Energy Smartboilers®. Die laatste zijn geavanceerde evoluties van onze beproefde Electroboilers, gericht op minder verbruik, minder kosten en meer gebruiksgemak. 

Hoe lang gaat een boiler mee?

De Itho Daalderop boilers hebben niet voor niets de reputatie erg degelijk te zijn. Er zijn nog heel wat van onze toestellen die 40 of 50 jaar oud zijn en nog elke dag probleemloos hun werk doen. Onze huidige boilers worden nog steeds volgens die filosofie ontworpen en gebouwd in Nederland. 

Welke grootte boiler heb ik nodig (in liters)?

Zie hier de toepassingstabel

Hoe kan ik energie & kosten besparen op warm water?
  • Gebruik een spaar-douchekop en/of beperk je douchetijd 
  • Isoleer de warmwaterleidingen
  • Stel de temperatuur van je boiler niet te hoog in. Wij adviseren 65°C. 
  • Slimmer: gebruik een Smartboiler of Green Energy Smartboiler
  • Altijd slim: installeer een “warmterugwinning” op de afvoer van je douche. Hiermee wordt tot 60% van de warmte uit het douche-afvoerwater hergebruikt. 
Wat is een Smartboilers?

Smartboilers zijn “zelflerende” elektrische boilers. Een toestel van deze nieuwe generatie slimme boilers onthoudt het verbruikspatroon en stemt zijn opwarmgedrag hierop af. De Smartboiler zal dus steeds voldoende warm water beschikbaar hebben op de momenten dat de gebruikers dit verwachten, maar gaat niet opwarmen op momenten dat er geen warm water nodig is. Hierdoor worden stilstandsverliezen geminimaliseerd en dus, zonder comfortverlies, energie bespaard. De energiebesparing van Smartboilers kan oplopen tot 10% op stilstandsverliezen in vergelijking met een normale elektrische boiler.  

Waarom hebben sommige boilers hebben een “boost”-functie? 

Wanneer een gebruiker warm water nodig zou hebben buiten de voorziene momenten, kan die door middel van de boost functie de boiler meteen éénmalig laten opwarmen tot de maximale temperatuur. 

Hoe zit het met de preventie tegen legionella?

Als de boiler langer dan een week is uitgeschakeld, is het mogelijk dat legionellabacteriën ontstaan. Na opnieuw inschakelen moet vóór gebruik het boilerwater maximaal worden opgewarmd en warmwaterleidingen worden doorgespoeld om legionella te voorkomen.

Wat is het stilstandsverlies van een boiler?

Het stilstandsverlies is het warmteverlies van het water in een boiler doorheen de isolatie van de boiler. Het stilstandsverlies van een boiler wordt samen met het verbruik meegenomen in het energielabel. In de praktijk kan men het warmteverlies beperken door de boiler niet in een te koude ruimte te hangen, door de boiler zo in te stellen dat die niet meer opwarmt dan nodig, en door de boiler op stand-by te zetten wanneer er gedurende langere tijd geen warm water moet zijn. 

Kan ik mijn huidige Itho Daalderop boiler ombouwen tot Smartboiler of mijn Smartboiler tot een Green Energy Smartboiler® variant? 

Nee dit kan niet.

Welke extra voordelen heeft de Green Energy Smartboiler® t.o.v. de Smartboiler?

De Green Energy Smartboiler® kan bediend worden via de Climate Connect app. Die biedt extra functionaliteit, zoals inzicht in het verbruik en energieniveau van de boiler, en het bedienen van de boiler (klokprogramma, boost functie, vakantiemodus), waarmee bijkomende energiebesparingen mogelijk zijn.

Deze boiler kan ook verbonden worden met de digitale meter, waardoor de boiler maximaal gebruik kan maken van de door uw PV-panelen opgewekte gratis stroom. Deze connectie hoeft niet tijdens de installatie van de boiler te gebeuren. Dit is erg eenvoudig en kan probleemloos achteraf gedaan worden.

Kan ik de vernieuwde boilers makkelijk in de plaats hangen van een oude Itho Daalderop of een ander merk boiler?

Dat kan! De maatvoering van onze toestellen is nagenoeg gelijk gebleven, zowel voor de aansluitingen als voor de ophangpunten van het toestel. Controleer wel altijd of u de optionele wisselbeugel nodig hebt, zeker wanneer u een toestel van een ander merk wil vervangen door een Itho Daalderop boiler.

Ik ben consument en wil onderhoud aan een product van Itho Daalderop, wat moet ik doen?

Met alle vragen over onderhoud kunt u terecht bij uw eigen installateur.  

Hoe "duurzaam" is Itho Daalderop?

Aha, daar zijn we fier op! Meer info: /nl-NL/consument/duurzaamheid 

Moet ik een verbinding maken tussen mijn energieleverancier en de boiler?

Er hoeft geen verbinding opgezet te worden tussen de boiler en de energieleverancier.

Ook voor het verbinden van de Green Energy Smartboiler® met de P1-poort van uw digitale meter is geen communicatie met uw energieleverancier nodig.

Hoe registreer ik me voor de verlengde garantie van Itho Daalderop producten?

U kunt de garantie hier online registreren. Voor het registreren van de verlengde garantie heeft u het serienummer nodig wat op het kleine kaartje aan de onderzijde van de boiler zit. Is de boiler al enige tijd geleden geplaatst, dan kunt u met het serienummer checken of er nog garantie op de boiler zit.

Moet ik extra betalen voor de verlengde garantie? 

Nee, de extra garantie ontvangt u gratis na registratie. 

Wat houdt de verlengde garantie van Itho Daalderop in?

Naast de fabrieksgarantie geeft Itho Daalderop op haar producten 3 jaar extra onderdelengarantie, als u de garantie online registreert.

Wat is de garantie op mijn product?

Voor alle artikelen die u bij ons koopt, geldt standaard 2 jaar fabrieksgarantie (inclusief onderdelen, arbeid en voorrijdkosten).

De unieke garantievoorwaarden van Itho Daalderop zijn: 5 jaar op het gehele toestel (na online registratie) en maar liefst 7 jaar op het boilervat. De volledige voorwaarden zijn hier te vinden.

Welke informatie moet ik bij de hand houden bij het registreren? 

Uw persoonlijke gegevens, zoals uw adres, én de productcard van het toestel met het serienummer van het toestel. 

Waar vind ik de product card van het toestel?

De product card is het afneembare kaartje, ter grootte van een bankkaart, aan de onderzijde van onze vernieuwde boilers.

Mijn ingevoerde serienummer of modelcode werkt niet.

Heb je het serienummer of de modelcode van je product goed ingevoerd? Mocht alles in orde zijn en jij geen reden van afwijzing zien, stuur dan een mail aan info@ithodaalderop.be met een kopie van het aanschafbewijs.

Ik kan mijn product niet vinden, wat moet ik doen? 

Check goed of je op het juiste serienummer hebt ingevoerd. Mocht alles in orde zijn, neem contact met ons op we helpen je graag verder.