Naar het meest comfortabele ventilatiesysteem
De verschillende stappen naar het meest comfortabele en energiezuinige ventilatiesysteem
STAP 1 Ventilatiesysteem A - Volledig natuurlijke werking
Werkt volledig natuurlijk, op basis van luchtdrukverschillen. Verse buitenlucht komt de woning binnen via roosters in ramen, muren of dak. Deze roosters zijn regelbaar of zelfregelend. De luchtafvoer gebeurt via roosters en een verticaal kanaal door het dak. Dit systeem wordt bijna nooit toegepast in (her-)nieuwbouw.
Geen energieverbruik
Ongecontroleerde luchtverplaatsing in de woning
STAP 2 Ventilatiesysteem B - Mechanische aanvoer, natuurlijke afvoer
Roosters en kanalen in muren of ramen dienen hier voor de luchtafvoer. De aanvoer gebeurt mechanisch. Verse lucht wordt aangezogen via ventilatoren, eventueel voorzien van filters. We geven dit systeem mee voor de volledigheid. Het wordt echter nog zelden toegepast. Denk aan de ventilator die vroeger soms in een keukenraampje zat.
STAP 3 Ventilatiesysteem C - Natuurlijke aanvoer, mechanische afvoer
Een mechanische, centrale ventilatie-unit zuigt de lucht af uit de vochtige ruimtes via luchtkanalen. De verse lucht komt op natuurlijke wijze binnen via roosters. Zo komen ook kou en hitte, lawaai, fijnstof, pollen en bacteriën in de woning. Dat is een nadeel. Een C-systeem kan vraaggestuurd werken met luchtvochtigheids- of CO2-sensoren. Het ventilatiedebiet wordt dan aangepast volgens de behoefte. Dit beperkt het energieverbruik en de warmteverliezen.
Handig bij renovatie met weinig ruimte voor ventilatie-integratie
Luchtverplaatsing in de kamer
STAP 4 Ventilatiesysteem D of balansventilatie - Volledig mechanische werking
Volledig mechanisch en daarom meest gecontroleerd. De lucht wordt aan- en afgevoerd door een centrale ventilatie-unit, via aparte luchtkanalen. De hoeveelheid aan en afgevoerde lucht is altijd perfect in balans. Vandaar de naam 'balansventilatie'.
Geen luchtverplaatsing, binnenkomende lucht is gefilterd, maximaal energiezuinig
Niet altijd haalbaar bij renovatie wegens te weinig ruimte voor ventilatiekanalen